دين الله الإسلام
دين الله الإسلام
دين الله الإسلام
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.
دين الله الإسلام

منتدى اسلامى
 
الرئيسيةالرئيسية  اليوميةاليومية  أحدث الصورأحدث الصور  س .و .جس .و .ج  بحـثبحـث  الأعضاءالأعضاء  المجموعاتالمجموعات  التسجيلالتسجيل  دخول  

إرسال موضوع جديد   إرسال مساهمة في موضوع
 

 نقد مسرحية العشرة الطيبة

اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
عطيه الدماطى




المساهمات : 2111
تاريخ التسجيل : 18/01/2023

نقد مسرحية العشرة الطيبة  Empty
مُساهمةموضوع: نقد مسرحية العشرة الطيبة    نقد مسرحية العشرة الطيبة  Emptyالثلاثاء يناير 24, 2023 6:43 pm

العشرة الطيبة
الكتاب تأليف محمد تيمور وهو صادر عن وزارة الثقافة المصرية بالاشتراك مع حفيدة محمد تيمور فى تسعينات القرن العشرين وعدد الصفحات97
هدف المسرحية هو الدعوة لتصالح الرعية مع الأسرة الحاكمة فى مصر فهى تحكى عن الفساد الضارب فى أنحاء البلاد حيث الحاكم الجاهل وزوجته الخرقاء والأمراء الفاسدين الذين همهم النساء والحاشية المنافقة لكلاهما والمنفذة لأوامرهم خاطئة أو صائبة وقد انتهت المسرحية بمصالحة بين الرعية والحكام فقد تزوج أحد العامة بنت الوالى وتزوج الأمير القوى احدى بنات العامة وهو بهذه المسرحية كان يدعو أهل مصر للتصالح مع أسرة محمد على تلميحا
لقد نادى محمد على لسان شخصيات المسرحية بأمور هامة وبين أمور أخرى تتعلق بالفساد وسوف نتناول تلك الأمور كلها وهى :
-سبب خراب مصر هو طلب التمدين الأوروبى وفى هذا قال على لسان المزارعين فى المشهد الأول من الفصل الأول "هو تلفنا وخلانا شفنا غلب الغلب غير التمدين فوجوا يا مصريين "
-الحاشية ترضى الحاكم سواء كان مخطئا أو مصيبا وفى هذا قال فى المشهد الخامس على لسان حسن عرنوس "فارقص ودندن لكل قرد إذا كنت فى دولة القرود"
-طريق الوصول للمناصب الرفيعة فى زمن الفساد هو النسوان وفى هذا قال "
"حزنبل :العفو مدحك يزيدنى شرف يا صاحب السعادة إلا ما تقوليش ليه بقيت حاجب صاحب المجد والجلال والى مصر ازاى ترقيت على طول كده
حسن:من طريق واحد
حزنبل :ايوه ما هو بدى أعرفه لأنى مستغرب ازاى واحد مفعوص زيك يبقى حاجب صاحب المجد والجلال وأفضل أنا الكيماوى الشهير حتة كيماوى بسيط عند واحد من المماليك
حسن :فيك من يكتم السر
حزنبل :فى بير
حسن:من طريق النسوان
حزنبل "وأنعم بالطريق يا بطل "
-استحلال الحاشية لأعراض الشعب ففى المشهد السادس من الفصل الأول نرى التالى
"ست الدار :أنت هنا يا معلم حزنبل
حزنبل وما لك يا ست الدار مكروشه كده؟
ست الدار :ما فيش حاجة
حزنبل (يزغزغها )أما بنت وظوظ
حسن :عيب يا معلم حزنبل عيب(يغازلها )أما بنت مكبوسه كبس ومدكوكه دك
ست الدار :عين إيدك ما تخلنيش أترقص
حزنبل :عيب عيب يا صاحب السعادة(يزغزغها )يا غزل البنات يا سكر نبات
ست الدار ياه ياه شيل إيدك "
فهنا نرى أن الحاشية تعبث بالفتاة فعلا وكلاما وفى المشهد السابع نرى نفس الأمر :
"حزنبل يا حضرة الكاتب كتبت الأسماء كلها؟
كاتب كتبت هاها إنما بعد زى ما أنت عارف
حزنبل زى ما أنا عارف إزاى ؟
كاتب :بعد ما خدت قطه من كل خد"
وأما التطاول من الحاشية على الشعب فيدل عليه كلام حسن عرنوس فى المشهد السابع فى الفصل الأول "غجر ما تسمعوش كلمتى "
-فساد زوجة الوالى وحبها لغير زوجها وإرادتها الزنى معه ويشير لهذا الحوار التالى من المشهد الثانى فى الفصل الثانى :
"عبد الله يا ستى ما أقدرش أبدا أقعد هنا أخاف يجى صاحب المجد والجلال والأبهة جوزك تبقى مصيبه يا ستى
الزوجة عبد الله بك بلطجى اوتر برده
عبد الله(يجلس إلى جانبها)حاضر حالا
الزوجة آه يا عبد الله أحبك أحبك يا عبد الله بن سنا شوك سيفرد أفندم "وأيضا :
"الزوجة عبد الله اخبار مخبار سيبه بالله كلم حب كلم حب كلم حب
عبد الله ده حب بإكراه أما حب استعمارى صحيح"وفى هذا المشهد إشارة لا اعلم قصدها محمد أم لم يقصدها وهى أن بريطانيا فرضت حبها على مصر بالإكراه دون طلب منها فاستغلتها جسديا ومعنويا
-جرائم الوالى ويدل على إحداها الحوار التالى من المشهد6 من الفصل 2"
الوالى حسن بك عرنوس اعملى معروف دى كمان موت وبعدين موش موت أبدا أنا كمان والله خايف كتير
حسن أبدا ما أموتوش اسكت أحسن حالتى العصبية تهيجت مظلوم أين الظالم "ويدل على فساده قوله فى نفس المشهد "ها ها ها بيبصبص لهوانم وظاويظ وزير حربية كان لازم اعزمنا علشان نبصبص لهوانم وظاويظ عفارم إذا كان الأمر كذلك "
ويدل على تركه الدولة تنحدر للدرك الأسفل الحوار التالى :
"والى وأنا عندى انا عندى حسن بك عرنوس أنا عندى كام
حسن ولا حاجة خمس بنادق مكسرين ومدفع ملخلخ ويجى خمسين ألف عسكرى
والى فقط
حسن فقط
والى وزير حربية اعمل إيه؟
حسن سايبها تهوى وقاعد يبصبص للستات "
ويدل على قمة الانحدار تناوله المسكرات ومنها المنزول وفى هذا قال فى المشهد8 من الفصل 2"اوعه يكون ابنتنا كسر حق منزل أفندم"
-أن الغش هو الذى يحكم الدنيا فى زمن الفساد وفى هذا قال فى المشهد4 من الفصل3 على لسان حزنبل "ما هى الدنيا موش ماشيه دلوقتى إلا بالغش "
-أن الواجب على المخطىء إصلاح خطأه وفى هذا قال على لسان حزنبل فى المشهد6 من الفصل 3"بالطبع ما هى الناس بتفتكر إنى راجل بطال ولكن الحقيقة أنا راجل طيب وغلطتى إنى مشيت ورا الظروف وراضيت حمص أخضر ولكن دلوقت غلطتى ح أصلحها بإذن الله وأرجع المياه لمجاريها "
-أن الحاشية الصالحة قادرة على الإنتقام للشعب من الفاسدين لو أصلحت نفسها وجمعت شملها وفى هذا دار الحوار التالى فى المشهد 4من الفصل 4"
حسن سيبك من صاحب السعادة وصاحب التعاسه خلينا أصحاب زى زمان لأنى بدور لى على واحد ارتكن عليه
حزنبل وأنا كمان بأدور لى على واحد ارتكن عليه لكن خايف تخلا بى يا بطل
حسن ليه هو أنا كنت مؤتمر بأمر حد يا حزنبل ؟
حزنبل شوف أما أقولك أنا متضايق خالص من ابن المدهول حمص أخضر "وفى قرب النهاية المشهدية يقول حسن "والقصد كله إننا ننتقم من الوالى وحمص أخضر "
-قول الحاشية الصالحة للحق بدون خوف وفى هذا قال حسن فى المشهد5من الفصل 4"وأنت يا حمص أخضر يا لابس الأحمر والأصفر انت والوالى فخر الدين أبو زعيزع الأزعر يا هادمى اللذات ومفرقى الجماعات يا أهل الظلم والجور والغدر والزور والبهدلة والفجور غور من أمامى غور وإلا اكفى عليك ماجور "
وإذا كان حسن قد قال الحق فالواجب يحتم عليه أن يسعى إلى رد الحق لأصحابه وهو ما فعله بعد ذلك
.

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
نقد مسرحية العشرة الطيبة
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:تستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
دين الله الإسلام :: الفئة الأولى :: المنتدى الأول :: منتدى القرآن :: المنتدى الأدبى-
إرسال موضوع جديد   إرسال مساهمة في موضوعانتقل الى: